Hyster innoveert voortdurend om de CO2-uitstoot van de heftrucks en magazijntrucks te reduceren. Voor zware heftrucks en containerhandlers biedt dit nodige uitdagingen. Met een aantal pilotprojecten heeft Hyster bewezen dat de toekomst naar elektrisch containerhandling nabij is.
Zo zijn er twee pilotprojecten gestart met containerhandlers die zijn aangedreven door een Nuvera-waterstofbrandstofcel in de havens van Los Angeles en bij HHLA in Hamburg. Daarnaast is Hyster een project gestart om een containerhandler te leveren die volledig elektrisch wordt aangedreven door lithium-ion batterijen in Amerika. Deze projecten tonen aan dat Hyster de missie is gestart voor het leveren van volledig CO2-neutrale containerhandlers.
Recentelijk heeft Hyster ook een reachstacker ontwikkeld voorzien van een waterstofbrandstofcel in de haven van Valencia in Spanje. De reachstacker maakt deel uit van het H2Ports-project, dat tot doel heeft waterstof aangedreven machines in de havenindustrie te introduceren. Dankzij de Nuvera Fuel Cell Engine biedt de waterstof reachstacker aanzienlijke voordelen ten opzichte van conventionele diesel-aangedreven machines op het gebied van CO2-uitstoot, geluidsoverlast en operationele kosten.
De juiste keuze voor waterstof of lithium-ion aangedreven containerhandlers, hangt af van de specifieke toepassing. Lithium-ion batterij-aangedreven trucks zijn geschikt voor operaties met voldoende toegang tot elektriciteit. Hierbij is snel en gelijktijdig opladen van meerdere voertuigen essentieel en ook een uitdaging. Het beheer van piekvraag naar energie kan complex zijn in sommige toepassingen.
Aan de andere kant vereisen waterstofbrandstofceloplossingen een goede infrastructuur. Dit omvat de opwekking van waterstof, de mogelijkheid om waterstof op te slaan tot de inrichting van waterstoftankstations op industriegebieden.
Waterstof-aangedreven machines bieden veel voordelen ten opzichte van traditionele op diesel aangedreven trucks wel zijn er een aantal extra factoren om rekening mee te houden. Zo zijn bij het ontwerp veiligheidsvoorzieningen ingebouwd zoals waterstof "sniffers", dit zijn sensoren die druk- en temperatuurwisselingen in de gaten houden en kleppen automatisch kunnen afsluiten bij lekken of temperatuurstijgingen. Bovendien maakt Hyster gebruik van industrienorm type 3- en type 4-waterstoftanks, gecertificeerd voor maximaal 15 jaar bij goed onderhoud. Het ontwerp van de truck minimaliseert ook de druk op de tanks en omvat afsluitkleppen voor extra veiligheid.
De nul-emissie Containerhandlers van Hyster zijn ontworpen voor efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid. De trucks beschikken over gepatenteerde energieterugwinningssystemen die energie terugleveren en opslaan tijdens het dalen en remmen. Deze innovatieve systemen vergroten het bereik en de uptime van de truck. Daarbij wordt bespaard op energiekosten en uiteraard uitstoot. Zo heeft een containerhandler tijdens testen tot 15% energieterugwinning bereikt.
De elektrificatie ontwikkelingen van Hyster hebben aanzienlijke gevolgen voor de industrie. Havens, terminals en operaties met containerhandlers zijn actief op zoek naar oplossingen om de uitstoot te verminderen voor zowel interne duurzaamheidsdoelstellingen als regelgeving vanuit de overheid. Hyster heeft geïnvesteerd in oplossingen om hoogwaardige machines te elektrificeren. De trucks zijn klaar om aan de elektrische behoeften te voorzien, zonder in te leveren op prestaties en support. Dit is essentieel voor het slagen van duurzame alternatieven in deze industrie.
Waar de industrie op zoek is naar schone alternatieven, blijft Hyster werken aan innovatieve en geavanceerde containerhandling oplossingen. Terwijl de industrie blijft evolueren, staan wij samen met Hyster klaar voor bedrijven die de duurzame uitdagingen in de wereld van havens en terminals willen aanpakken.
Lees meer over elektrificatie en big trucks. Vul u mailadres in en ontvang ons Whitepaper Zero Emissie Big Trucks
Is waterstof een goede keuze voor Containerhandling?
Voor een passend advies?