In de intern transport branche wordt veel gesproken en geschreven over lithium-ion batterijen als energiebron. Zowel lithium-ion- als loodzuurbatterijen hebben voor- en nadelen, dit is afhankelijk van de toepassing. Onze adviseurs informeren u graag over de beste oplossing voor uw specifieke inzet.
Tractiebatterijen (ookwel loodzuurbatterijen) zijn al jaren dé standaard in magazijnen waar gewerkt wordt met hef-en magazijntrucks. Met de komst van lithium-ion batterijen is er een krachtig alternatief. We zetten enkele verschillen op een rij:
Een lithium-ion batterij is een gesloten system. Water bijvullen is niet nodig zoals bij tractiebatterijen. Dit bevordert de efficiëntie en er komen geen gassen, zuren en/of dampen vrij bij het laden van de batterij. In branches zoals de voedingindustrie, is dit een absoluut voordeel. Lithium-ion batterijen blijken in de praktijk ook beter bestand tegen schokken door bijvoorbeeld drempels.
Een lithium-ion batterij laadt u tussentijds op elk gewenst moment op, ook als u slechts 15 minuten de tijd heeft. Bij een loodzuurbatterij moet de complete laadcyclus van 8-12 uur worden voltooid om de optimale levensduur van de batterij te benutten. Tussentijds laden schaadt de levensduur van de batterij. Doe dit dus niet bij loodzuurbatterijen!
Het continue gebruik van loodzuurbatterijen bij meerdere shifts is niet mogelijk. Dit zorgt voor extra investeringen zoals wisselbatterijen, een pallettruck om de wisselbatterij te verplaatsen en extra oplaadruimte. Bij lithium-ion batterijen is dit verleden tijd. Echter vergt het laden van de batterij gedragsverandering van het personeel. Immers tijdens de koffie- en lunchepauzes moet de truck aan de lader om de gehele dag te presteren.
"Een lithium-ion batterij laadt u tussentijds op elk gewenst moment op, ook als u slechts 15 minuten de tijd heeft"
De meeste Hyster hef-en magazijntrucks zijn verkrijgbaar met lithium-ion batterijen. Deze batterij wordt geplaatst in het compartiment van de loodzuurbatterij. Vanwege de mogelijkheden van lithium-ion batterijen, wordt het aantal Hyster trucks met geïntegreerde lithium-ion batterijen steeds groter. Een groot voordeel hiervan is dat de batterij slim verwerkt wordt in het design zoals bij de J2.5-3.0XNL truck. Dit resulteert in ruimtebesparing en ergonomische voordelen voor de chauffeur.
De initiële aanschafkosten van een lithium-ion batterij zijn hoger. Echter de levensduur van een lithium-ion batterij is langer, het onderhoud minimaal en het wisselen van batterijen is niet meer nodig. Dit heeft een positieve invloed op de total cost of ownership. Wel dient rekening gehouden te worden met voldoende stroomtoevoer. Mogelijk zijn extra investeringen nodig in het lichtnet.
Voordelen | Nadelen |
✅ Schoner, geen gassen/ zuren/ dampen | ❌ Hogere investeringsprijs |
✅ Flexibelere inzet | ❌ Piekbelasting van stroomnet |
✅ Minder onderhoud aan de batterij | ❌ Tijd inplannen (discipline) voor tussenladingen |
✅ Langere levensduur |
De keuze voor loodzuur- of lithium-ion batterijen hangt van diverse factoren af. Door middel van een persoonlijk gesprek en een inventarisatie bij u op locatie brengen we deze factoren in kaart. Vervolgens berekenen we voor beide type batterijen de total-cost-of-ownership. De uitkomst verwerken we in een persoonlijk voorstel inclusief de terugverdientijd en het break-even-point. Door deze aanpak, kiest u de juiste energiebron voor uw bedrijfsomstandigheden.
Vul ons contactformulier in en wij nemen binnen 24-uur geheel vrijblijvend contact met u op