Van Duuren Districenters verbetert duurzaamheid

Van Duuren Districenters

Verbetert met lithium-ion trucks van Hyster de duurzaamheid en inzetbaarheid 

 

Van Duuren Districenters verbetert met lithium-ion trucks van Hyster de duurzaamheid en inzetbaarheid

De gele trailers van Van Duuren Districenters kom je overal in Europa tegen. Het hart van het transport- en distributiebedrijf is het warehouse in Vianen. Daar vervullen de Hyster-trucks van Heffiq een onmisbare rol. Begin 2024 stapte Van Duuren over op elektrische trucks met lithium-ion accu’s. Een strategische beslissing die zowel op duurzaamheid als operationele inzetbaarheid een grote verbetering oplevert.  

“Op dit moment hebben we hier veertien eenheden van Heffiq rijden”, vertelt Jesper Brussee. Hij is Manager Operations European Distribution en werkzaam op de hoofdvestiging in Vianen. “Het gaat om drie heftrucks, twee stapelaars en een aantal elektrische meerij-pallettrucks.” 

 
 

25.000 zendingen per maand 

Het distributiecentrum in Vianen is circa 10.000m2 groot. Van Duuren verwerkt daar zo’n 25.000 zendingen per maand, samen goed voor 5 miljoen kilo. “Die allemaal met de trucks van Heffiq worden opgepakt en verscheept”, zegt Jesper. “Het is een mengelmoes van allerlei soorten goederen: high value-producten voor de automotive-sector, de retail en fashion, maar ook fabrieksmateriaal.” 

Van Duuren, zit hemelsbreed nog geen 500 meter van Heffiq vandaan en maakt al een paar jaar gebruik van het intern transportmaterieel en de diensten van Heffiq. “Dat is begonnen via een oud collega”, weet Jesper. “Omdat we veel interne transportbewegingen doen. We zijn destijds eens gaan praten, en dat resulteerde erin dat we twee Hyster-heftrucks leasten. Het contact is daarna altijd warm gebleven. Dus toen we op een gegeven moment wilden verduurzamen – ook wat betreft ons intern transportmateriaal – hebben we om advies gevraagd.” 

 
Toen we wilden verduurzamen hebben we om advies gevraagd bij Heffiq Jesper Brussee, Manager Operations European Distribution

Lithium-ion trucks 

Dat was vorig jaar. Ard Slagmoolen, Account Manager bij Heffiq, hielp Van Duuren bij de selectie van het nieuwe materieel. “Die gaf aan dat er met de komst van lithium-ion trucks een nieuwe ontwikkeling aan de gang was. Dat bleek interessant voor ons want je kunt die batterijen veel sneller opladen”, aldus Jesper.  

“De elektrische trucks die we van een ander merk hadden rijden, hadden loodzuur-accu’s. Die moest je helemaal leegrijden; anders liep de kwaliteit van de batterij terug. Dan moest hij aan de lader en dan kon je hem pas na acht uur laden weer gebruiken. Dus vanwege de laadtijd waren er altijd een aantal niet operationeel.” 

“Nu kunnen we met minder eenheden toe, en net zoveel werk, of eigenlijk meer werk verzetten. Deze lithium-ion batterijen laden sneller op. Ze kunnen ook even kort, een half uurtje tijdens de pauze bijvoorbeeld, bijladen. Je hoeft ze ook niet meer te vullen met speciale middelen. We waren ook altijd in de weer met wisselbatterijen. Dat vergt de nodige discipline en geeft kans op fouten. Dat is nu gelukkig ook verleden tijd.” 

 

Speciale wensen 

“Ard kwam met een offerte die helemaal paste bij onze wensen. Vervolgens zijn de eenheden besteld en op 29 december geleverd, zodat we er op 1 januari meteen mee aan de slag konden.” Drie driewiel elektrische heftrucks (type J1.5-2.0XNT) waren toen niet op korte termijn leverbaar, ter overbrugging stelde Heffiq andere trucks beschikbaar. 

De negen elektrische meerij-pallettrucks (P2.0-3.0S) en de twee elektrische meerij-stapelaars met dubbele handling (S2.0SD) zijn intussen volop in bedrijf. “Die bevallen hartstikke goed”, zegt Jesper na de eerste drie maanden.  

De stapelaars met dubbele handling waren een speciale wens van Van Duuren, die te maken heeft met de lange afstanden die voor een deel van de goederen worden afgelegd. “Dat gaat om pallets met producten die van de ene naar de andere hal worden verplaatst. Daar hebben we die twee lange karren, zoals wij ze noemen, voor. Daar kunnen twee pallets tegelijk op. Dan hoeven we niet twee keer op en neer te rijden.”  

 

 
 
We hebben twee "karren" waar twee pallets tegelijk op kunnen. Dan hoeven we niet twee keer op en neer te rijden.” Jesper Brussee, Manager Operations European Distribution

Training 

De medewerkers van Van Duuren hebben vooraf een training gekregen van medewerkers van Heffiq. “Over de accu’s en het laden, maar ook over hoe om te gaan met de machines, hoe de heftrucks precies werken en over veilig rijden. Dat deden ze zowel in het Nederlands als in het Engels. Dat laatste speciaal voor onze buitenlandse collega’s. Erg fijn.”  

“Wat we ook erg waardeerden is dat Ard erbij was toen de trucks geleverd werden. Hij had nog vakantie maar was speciaal teruggekomen. Dat zegt iets over de betrokkenheid en service van Heffiq.” 

 

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

3 redenen om dit nu te doen:

  • Gratis site suvey
  • Vrijblijvend advies
  • Weten waar uw kansen liggen

Een afspraak

Voor een passend advies?